Jemput Solat Teraweh Di Surau Al-Ghazali

Biarpun agak kelewatan kita dalam memulakan solat teraweh di surau SMK Bukit Garam tetapi masa dan ruangnya masih tetap ada. Kita menyambut Ramadhan ketika musim cuti sekolah menyebabkan kita terpaksa menunda atau melewatkan solat teraweh di surau kita, surau Al-Ghazali.

Kita telah memulakan solat teraweh di Surau Al-Ghazali bermula pada 31 OGOS. Malah malam ini merupakan malam ketiga guru-guru dan murid-murid berteraweh bersama. Namun demikian, kehadiran guru-guru dan kakitangan ke surau sekolah belum memuaskan kerana ramai tertumpu di masjid berdekatan.

Pada cuti lepas, saya sempat solat teraweh di surau SMK Tangsau, Kota Kinabalu. Ini secara kebetulan saya singgah di rumah kawan yang mengajar di sekolah tersebut. Apa yang menariknya, pengetua SMK Tangsau, Datin Fatimah mewjibkan guru-guru dan kakitangan sekolah solat teraweh bersama di surau sekolah sekiranya tidak terikat dengan komitmen lain. Ianya bertujuan mengukuhkan lagi saliturrrahim antara warga sekolah. Apa lagi, diadakan giliran membawa juadah untuk moreh. Seronok juga saya rasa.

Perkara ini sebenarnya tidaklah asing bagi warga SMK Bukit Garam sekalipun tidak diwajibkan. Sebelum ini, kita telah melakukannya bahkan kita pernah menyembelih 2 ekor kambing untuk jamuan. Cuma, tahun ini, kita lambat mengatur dan bertembung dengan cuti tetapi kita masih ada masa.

Marilah kita berteraweh, bertadarus dan beribadat bersama. Disamping itu juga kita dapat bersedakah dengan menyediakan juadah moreh. kalau tidak dapat untuk guru dan penghuni asrama, cukuplah untuk kita-kita yang mengunjungi Surau Al-Ghazali.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top