Selamat Mengharungi Excel 2 Bersama Roh Ramadhan

Pelajar-pelajar SMK Bukit Garam mengharungi peperiksaan percubaan atau excel 2 dalam suasama Ramadhan Al-Mubarak.Pelajar Kelas sains telah memulakan peperiksaan dalam minggu ini. Manakala bagi pelajar laras IT dan sastera akan memulakannya pada minggu hadapan. Kesempatan ini adalah kesempatan yang terbaik untuk pelajar mempersiapkan diri bagi menghadapi peperiksaan SPM yang sebenar.

Semangat dan dan kesempatan Ramadhan sepatutnya dapat dimunafaatkan dengan sebaik-baiknya. Semangat Ramadhan ialah semangat umat Islam yang banyak mencipta kejayaan-kejayaan besar pada bulan Ramadhan. Perang badar Al-Kubra umpamanya telah menyaksikan umat Islam telah mencipta kejayaan mengalah musyrikin Mekah yang tidak berpuasa, lengkap dengan senjata, jumlah yang ramai dan segala kelebihan material dan jasadiah berpihak kepada ,usyikirin Mekah. Namun demikian, atas kekuatan iman dan roh Ramadhan, umat Islam menang dalam peperangan tersebut seterusnya melonjakkan Islam dan penganutnya ke puncak jaya. Begitu juga kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh dalam pembukaan Kota Costantinopel yang sebelumnya teguh dalam kekuasaan Kerajaan Byzantine. Banyak lagi sejarah-sejarah Islam yang menjadi bukti roh dan semangat Ramadhan mampu memacu kejayaan kepada umat Islam. Apakah kita hanya pelajar di medan ilmu terlalu susah sangat untuk mencipta kejayaan yang lebih baik dalam peperiksaan?

Kesempatan Ramadhan juga menghidangkan banyak masa untuk kita belajar dengan bersungguh-sungguh. Kalau sebelum ini barangkali kita kesuntukkan masa. Sekarang banyak aktiviti-aktiviti dikurangkan atas dasar keletihan kerana berpuasa. Kesempatan ini sepatutnya digunakan untuk memutallaah pelajaran. Kalau sebelum ini kita bangun seawal jam5 .00 pagi untuk mempersiapkan diri ke sekolah. Kadang-kadang tiada orang yang akan mengejut kita untuk bangun awal. Sekarang kita boleh bangun seawal jam 3.00 pagi untuk bersahur. Selepas sahurm solat hajat dan pulunlah masa tersebut untuk memutalaah pelajaran.

Ramadhan juga, kita dihidangkan dengan makanan manis atau kurma yang boleh membantu memperkembangkan minda kita. Perut kosong, insyaalah nafsu pun terkawal. Tumpuan kepada ibadat akan menjadi lebih, Jiwa akan bersih, hati akan menjadi suci. Mudahlah ilmu singgah di lubuk hati kita.

Jangan habiskan hari-hari Ramadhan ini dengan tidur. Munafaatkanlah kedatangan bulan rahmat, barakah dan dijauhkan kita daripada api neraka dengan bacaan Al-Quran, berzikir, bertadabur Al-Quran, kerja kebajikan, bersadakah dan sebagainya untuk menyucikan hati daripada sifat-sifat mazmummah. Panjatkanlah doa kepada Allah SWT semoga Allah memudahkan segala urusan kita dan mencapai cita-cita kita untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa, hamba Allah yang sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan iman dan menyubang khidmat kepada orang lain.

Selamat menduduki peperiksaaan dan selamat maju jaya murid-muridku

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top