Senarai penerima pertama Biasiswa Nasional 2010

31/03/2010 8:14pm

KUALA LUMPUR 31 Mac - Berikut senarai 30 pelajar paling cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 yang diumumkan sebagai penerima pertama Biasiswa Nasional 2010.

1. Gladys Tan Yee Kim (SMK Green Road, Kuching)

2. Grace Kiew Sze-Ern (SMK Perempuan Sri Aman, Petaling Jaya)

3. Khadijah Ahmad Jais (SM Agama Persekutuan, Labu)

4. Akmal Hidayat Sabri (SMK Derma, Kangar)

5. Syamilah Mahali (Kolej Tunku Kurshiah, Seremban)

6. Amelia Lee Wei Ling (SMK Taman Melawati, Gombak)

7. Nur Syuhadah Muhamad (SM Sains Tengku Muhammad Faris Petra, Kota Baharu)

8. Lai Yin Kwin (SMK Tinggi Melaka)

9. Corinne Gunn Huey Min (SMK Taman Melawati, Gombak)

10. Hu May Khei (SMK Convent, Taiping)

11. Muhammad Amal Aiman Mohd Yusof (MRSM Kota Baharu)

12. Kuah Jia Ying (SMK Bukit Jambul, Pulau Pinang)

13. Chean Chung Shen (SMK Methodist (ACS) Sitiawan)

14. Ahmad Zhafir Zulkfli@Zulkifli (SBPI Temerloh)

15. Goh Diangde (SMK Derma, Kangar)

16. Ameenah Azman (Kolej Tunku Kurshiah, Seremban)

17. Erin Chuah Wei Yen (SMK Seri Bintang Utara, Kuala Lumpur)

18. Mohamad Syukri Azmi (MRSM Kota Baharu)

19. Muhammad Syafiq Kamarulzaman (SBPI Selandar, Melaka)

20. Neelam Devi Nath (SMK Buloh Kasap, Segamat)

21. Ooi Hui Lynn (SMK Convent Green Lane, Pulau Pinang)

22. Nurliyana Sanusi (MRSM Kota Baharu)

23. Gan Li Fang (SMK Tun Mamat, Tangkak)

24. Muhammad Sallehuddin Mansor (SMK Matang, Perak)

25. Muhammad Izzat Solihuddin (MRSM Tun Ghafar Baba, Melaka)

26. Nurizzati Zainal Nazeri (Kolej Yayasan Saad, Melaka)

27. Khairunnisa Che Bahrun (Maahad Ahmadi, Tanah Merah, Kelantan)

28. Nurulaida Mohd Darus (SBPI Jempol, Negeri Sembilan)

29. Loh Sook Yin (SMK Tinggi St David, Melaka)

30. Malathy a/p Balakrishnan (SMK Ibrahim, Sungai Petani)

Tanggungjawab Guru Cemerlang

Dari MGCSabah menulis

Beberapa GC yang baru dilantik telah bertanya : “Apakah harus saya buat sekarang?”

Untuk GC DG 32 dan 34 yang telah hadir Kursus Grooming pada 3 - 5 November 2008, tuan/puan telah diberi beberapa petunjuk mengenai hal ini.

Untuk GC DG 44 dan 48 yang baru dilantik, Kursus Grooming yang dirancang untuk anda pada hujung bulan Jun tahun 2009 terpaksa ditangguhkan kerana kekangan kewangan. Adalah diharapkan kursus ini akan dilaksanakan dalam masa terdekat ini.

Dalam keadaan sedemikian dan menyahut pertanyaan di atas, saya ingin memberi nasihat berikut :

1. Medan perjuangan utama anda adalah sekolah anda. Tuan/puan perlu memberi keutamaan kepada tugas-tugas anda di sekolah, khususnya P&P di bilik darjah. Buku rekod mengajar merupakan dokumen rujukan utama untuk menilai sejauh mana tuan/puan telah melaksanakan tugas-tugas anda.

2. Merancang program/aktiviti untuk meningkatkan prestasi akademik pelajar anda dengan mengambilkira berlainan TOV (take-of-value), keperluan dan stail pembelajaran mereka. Kajian tindakan boleh dilaksanakan untuk menilai usaha tuan/puan dalam hal ini.

3. Meningkatkan kualiti penyampaian (delivery) pelajaran anda dengan menggunakan pendekatan baru, ICT, pelbagai teknik mengajar, bahan bantu mengajar dan sebagainya. Ini mungkin menghasilkan inovasi P&P dan boleh dijadikan amalan P&P terbaik.

4. Tuan/puan dapat berkongsi hasil kajian tindakan dan inovasi anda dengan warga pendidik di sekolah anda maupun medan yang lebih luas melalui penulisan dan pembentangan kertas kerja semasa kursus /seminar/persidangan di dalam dan luar sekolah serta multimedia seperti jurnal dan blog pendidikan.

5. Menunjukkan kepimpinan dalam tugas pengurusan kurikulum sebagai Ketua Panitia Mata Pelajaran, Ahli Jawatankuasa Kurikulum Sekolah dan lain-lain porfolio.

6. Menyertai Pasukan Gerak SAGA Daerah untuk membantu Sektor Pengurusan Akademik dan Pejabat Pelajaran Daerah memantapkan pelaksanaan kurikulum di daerah anda. Adalah diharapkan para GC juga dapat menyumbang dalam program perkembangan profesionalisme guru-guru di daerah anda.

7. Dalam semua perkara di atas, dokumentasi adalah dimestikan. Melabur dalam sebuah kamera digital dan komputer laptop untuk melapor sebarang aktiviti anda, fail/folder/kotak untuk menyimpan bahan tulisan dan bahan bantu mengajar anda dan sebagainya. Adakan suatu sistem untuk mengatur semua ini.

Akhir sekali sebagai GC, tuan/puan dan saya dinilai oleh orang lain bukan hanya dalam hal kepakaran mata pelajaran tetapi juga penampilan diri dan cara kita berkomunikasi dengan mereka. Oleh itu, adalah wajar setiap GC memberi perhatian kepada hal penampilan diri dan cara berkomunikasi untuk memastikan martabat profesionalisme jawatan Guru Cemerlang di Sabah sentiasa disanjung.

Sumber : http://hannanfarhana.blogspot.com/2010/03/guru-cemerlang.html

Perang Bunga Ros

Dinasti Tudor (1485-1603M) telah membentuk Monarki kebangsaan apabila Henry VII (1485-1509M) menaiki tahta kekacauan yang timbul ketika Perang Bunga Ros (Wars Of The Roses). Peperangan ini dinamakan Peperangan Bunga Ros kerana keluarga yang merebut tahta memilih bunga ros putih bagi keluarga York dan Ros Merah lagi keluarga Lancaster sebagai lambang mereka.

Peperangan ini berlangsung selama 3 Peperangan ini berlangsung selama 30 tahun. Dalam peperangan ini, keluarga Bangsawan Inggeris telah menjadi lemah kerana persengketaan antara mereka membuka peluang kepada raja dan rakyat merampas kuasa.

Dalam satu peperangan, Richard III, raja terakhir daripada Keluarga Ros Putih mangkat dan Henry VII mengambil alih tahta. Henry VII mempunyai hubungan kekeluargaan dengan dua puak yang bersengketa. Henry VII meluluskan undang-undang menentang pemakaian pakaian khas (livery), pengekalan tentera persendirian dan pemakaian lambang kuasa sendiri, sebagai amalan golongan bangsawan. Oleh sebab prosedur biasa tidak berjaya memberikan keselamatan , kerana para saksi tidak berani memberi keterangan dan para juri takut untuk melukakan hati golongan bangasawan , Henry VII menggunakan majlis dirajanya sebagai mahkamah yang baru untuk berurusan dengan hal-hal harta benda dan keadaan yang mengganggu ketenteraman awam.

Badan ini , dianggap sebagai alat untuk mengukuhkan kedudukan raja. Pada awalnya ia memang popular kerana berjaya mewujudkan keamanan dan memberikan keadilan

PBS: Sudah Bermula

Pihak Unit Penilaian dan Peperiksaan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinabatangan telah memulakan langkah menuju kepada pelaksanaan PBS secara lengkap dan sistematik. Semua Penolong Kanan 1, Ketua-ketua Bidang dan Ketua Pentaksiran Kawasan di panggil ke Pusat Kegiatan Guru(PKG) pada 3 hb MAC 2010 untuk mendengar dan memberi taklimat dan berbengkel.

Program yang dikendalikan oleh En Saiful Nizam Abu Bakar (Pemangku Pengetua SMK Sukau) dan Pun Haidah Edwad (Penolong Kanan 1 SMK lamag) telah memberi inpak yang cukup baik kepada peserta bengkel. Menurut En Saiful, bengkel ini perlu disempurnakan dan difahami dengan baik kerana pada tahun ini Ketua Pentaksiran Kawasan tidak akan memantau ke sekolah kerana jabatan kekurangan budget. Pentaksiran ini menjadi tanggungjawab penuh pihak sekolah dan pentaksirnya.

Menurut En Saiful lagi, berkemungkinan ketua Pentaksiran Kawasan akan ditugas menyelaras dan menjadi pakar rujuk bagi guru-guru yang menghadapi masalah dalam pelaksanaan PBS.

Ust Mohd Zaidi, Ketua pentaksir daerah Kinabatangan telah membentangkan keperluan dan sikit muhasabah kepada pentadbir dan ketua Bidang untuk memperbaiki mutu pelaksanaan PBS diperingkat sekolah.

Selain itu, guru-guru pentaksiran Pendidikan Islam PMR juga boleh merujuk kepada blog ustazah Rusnani, Ketua Pentaksir Negeri Sabah.

Semoga dengan berjalan dan berjayanya bengkel ini, PBS dapat dilaksanakan dengan lancar dan menepati piawan yang dikehendaki Kementerian dan agama kita
 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top