Perang Bunga Ros

Dinasti Tudor (1485-1603M) telah membentuk Monarki kebangsaan apabila Henry VII (1485-1509M) menaiki tahta kekacauan yang timbul ketika Perang Bunga Ros (Wars Of The Roses). Peperangan ini dinamakan Peperangan Bunga Ros kerana keluarga yang merebut tahta memilih bunga ros putih bagi keluarga York dan Ros Merah lagi keluarga Lancaster sebagai lambang mereka.

Peperangan ini berlangsung selama 3 Peperangan ini berlangsung selama 30 tahun. Dalam peperangan ini, keluarga Bangsawan Inggeris telah menjadi lemah kerana persengketaan antara mereka membuka peluang kepada raja dan rakyat merampas kuasa.

Dalam satu peperangan, Richard III, raja terakhir daripada Keluarga Ros Putih mangkat dan Henry VII mengambil alih tahta. Henry VII mempunyai hubungan kekeluargaan dengan dua puak yang bersengketa. Henry VII meluluskan undang-undang menentang pemakaian pakaian khas (livery), pengekalan tentera persendirian dan pemakaian lambang kuasa sendiri, sebagai amalan golongan bangsawan. Oleh sebab prosedur biasa tidak berjaya memberikan keselamatan , kerana para saksi tidak berani memberi keterangan dan para juri takut untuk melukakan hati golongan bangasawan , Henry VII menggunakan majlis dirajanya sebagai mahkamah yang baru untuk berurusan dengan hal-hal harta benda dan keadaan yang mengganggu ketenteraman awam.

Badan ini , dianggap sebagai alat untuk mengukuhkan kedudukan raja. Pada awalnya ia memang popular kerana berjaya mewujudkan keamanan dan memberikan keadilan

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top