PBS: Sudah Bermula

Pihak Unit Penilaian dan Peperiksaan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinabatangan telah memulakan langkah menuju kepada pelaksanaan PBS secara lengkap dan sistematik. Semua Penolong Kanan 1, Ketua-ketua Bidang dan Ketua Pentaksiran Kawasan di panggil ke Pusat Kegiatan Guru(PKG) pada 3 hb MAC 2010 untuk mendengar dan memberi taklimat dan berbengkel.

Program yang dikendalikan oleh En Saiful Nizam Abu Bakar (Pemangku Pengetua SMK Sukau) dan Pun Haidah Edwad (Penolong Kanan 1 SMK lamag) telah memberi inpak yang cukup baik kepada peserta bengkel. Menurut En Saiful, bengkel ini perlu disempurnakan dan difahami dengan baik kerana pada tahun ini Ketua Pentaksiran Kawasan tidak akan memantau ke sekolah kerana jabatan kekurangan budget. Pentaksiran ini menjadi tanggungjawab penuh pihak sekolah dan pentaksirnya.

Menurut En Saiful lagi, berkemungkinan ketua Pentaksiran Kawasan akan ditugas menyelaras dan menjadi pakar rujuk bagi guru-guru yang menghadapi masalah dalam pelaksanaan PBS.

Ust Mohd Zaidi, Ketua pentaksir daerah Kinabatangan telah membentangkan keperluan dan sikit muhasabah kepada pentadbir dan ketua Bidang untuk memperbaiki mutu pelaksanaan PBS diperingkat sekolah.

Selain itu, guru-guru pentaksiran Pendidikan Islam PMR juga boleh merujuk kepada blog ustazah Rusnani, Ketua Pentaksir Negeri Sabah.

Semoga dengan berjalan dan berjayanya bengkel ini, PBS dapat dilaksanakan dengan lancar dan menepati piawan yang dikehendaki Kementerian dan agama kita

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top