Dairi Maulud Di Paitan

Buat julung kalinya, penulis berpeluang berkunjung ke daerah Kecil Paitan yang terletak dalam daerah Beluran. Perjalanan ke sana agak jauh dengan tempat penulis tinggal, jauh juga dengan Beluran. Kami terpaksa melalui jalan Sapi-Nangoh, jalan yang agak sunyi daripada kenderaan.

Penulis dibawa oleh Guru besar SK Kabuluh, Cikgu Zaini dan bermalam di rumah Guru SK Kabuloh. Setiba kami di sana, waktu maghrib telah tiba. Penulis dan Cikgu Zaini bergegas ke masjid berdekatan selepas membersihkan diri. Jadual kuliah maghrib untuk penulis telah diatur bersama guru-Guru SK kabuluh dan masyarakat kampung tersebut. Agak ramai juga. Kami dihidangkan dengan jamuan nasi selepas ceramah tersebut. Sempatlah berkenalan dengan guru-guru dan penduduk kampung Kabuluh yang rata-rata berbangsa Sungai.
disimpang Paitan; bersiap untuk berarak

Esoknya, dalam jam 7.00 pagi, penulis dibawa oleh Ust Mazla ke tempat sambutan maulud. Sudah siap disana Pegawai daerah Paitan dan para pembesar menunggu ketibaan ADUN Sugut, YB Suriady Kayong. Penulis diperkenalkan kepada DO, Ketua Anak negeri dan JKK Paitan.

YB tiba bersama datinnya, kami berarak sejauh lebih kurang 1.5 kilometer daripada simpang Paitan ke Dewan Banbangan. Pasukan Salawat dipimpin oleh Ust Fakruhisyam dari SK Kabuloh dengan menggunakan kereta Jabatan Penerangan. Kanak-kanak dilihat lebih seronok apabila berlari untuk sampai lebih awal. Rombongan Yb pun dipintas mereka. Dari kejauhan kumelihat, keringat Yb dan Do juga membasah baju mereka....hehe.. ok juga penduduk Paitan ini menguji ketahanan YB mereka.

kami tiba di dewan baru kg Bambangan. Pengisian maulud turut diselitkan dengan bacaan Al-Quran, nasyid dan ucapan-ucapan termasuk ucapan perasmian oleh Yb Suriady Kayong. Agak panjang ucapan Yb Suriady yang menyentuh tentang maulidur Rasul dan konsep 1 Malaysia.

Ceramah maulid penulis berlangsung lebih kurang sejam lebih. Ceramah berkitar tentang personaliti Rasulullah dan kasih sayang baginda kepada ummahnya. Penulis turut mengait personaliti Rasulullah dengan masyarakat setempat. Pujian harus diberikan kepada penduduk paitan sekalipun hujan lebat yang sedikit menganggu bunyi ceramah, mereka tetap menunjuk minat kepada isi ceramah.

Penyampian hadiah kepada pertandingan sepanduk tercantik, kontigen teramai, tokoh maulidur rasul dan sebagainya turut memikat penonton.

Seusai program, kami dibawa ke Pejabat Urusetia daerah Paitan untuk jamuan. Di sana penulis sempat berkenalan dengan kakitangan Pejabat urusetia yang berasal dari Kinabatangan dan Polis (SB) berasal dari Kelantan yang telah berkhidmat 25 tahun di daerah Beluran.
Kebetulan baju berwarna sama dengan Yb Suriady Kayong

Alhamdulillah, selamat tiba dekat maghrib dirumah. juga dihantar oleh Guru besar SK kabuluh, Cikgu Zaini yang dikenali dengan Ustza Zaini kerana kewarakan beliau. Terima kasih kepada semua diatas perkenalan yang singkat tetapi cukup bermakna untuk diri penulis dan kerja dakwah.

Quranic Group

Buku siri memahami asas-asas Islam ini telah ditulis oleh sahabat saya, saudara Rafie Yusof dan Sdr Mohd Norhusairi Mat Hussin.

Saya cukup mengenali Ust Rafie Yusof sejak di kampus lagi. Beliau menjadi mentor saya dalam banyak sudut terutama aspek pengurusan persatuan dan tarbiyyah. Ust Mohd Rafie begitu lama terlibat dalam membimbing sahsiah pelajar baik melalui kem, tamrin dan sebagainya.

Selain itu, beliau cukup aktiviti dalam menggerakkkan ativiti untuk anak-anak muda dan sering menyampaikan ceramah motivasinya.

Buku " Quranic Group" sebanyak enam siri mengcakupi bab aqidah, ibadah, sirah, Al-Quran, hadis, fikrah dan Fardu Ain. Ianya membantu pembaca memahami Islam secara syumul.

Saya telah mempraktikkan buku ini kepada pelajar-pelajar saya dan ternyata ianya mampu menarik dan mengikat pelajar saya untuk mendalam ilmu-ilmu Islam.

Lagipun buku ini simple, murah dan menarik untuk dimiliki oleh pelajar dan bahan bantu kepada guru dalam mencapai kecapaian dalam P&P.

Buku ini juga boleh didapati secara online atau berhubung terus dengan penulisnya. Minta maaf saya tegaskan. Saya promosi buku ini kerana kebaikan dan keupayaannya membantu kita dalam membina sahsiah pelajar tanpa mencari sebarang imbalan daripada penulis ataupun sesiapa yang berkenaan. Cuba dulu baru tau...

Tips Bakal Pemohon Guru Cemerlang (GC) Cikgu Sani

Beberapa catatan dan dapatan penulis terhadap apa yang diterangkan oleh Pengetua Cemerlang DG54 En Sani Sahwi. Perkara ini perlu dilakukan oleh bakal dan yang sudah bergelar Guru Cemerlang.

Pada diri guru

1. Dokumentasikan setaip gerak kerja cemerlang anda dan disimpan secara terurus dan teratur.

2. Budayakan JPU dalam menyediakan ujian atau peperiksaan.

3. Kerap mencabar minda pelajar dalam P&P

4. Wujudkan dan munafatkan ruang sudut mata pelajaran dalam kelas untuk subjek kita

5. Dapatkan sijil sebagai bukti bila terlibat dalam aktiviti rasmi

6. Susun sijil penghargaan mengikut tahun bertugas

7. Hasilkan bahan ilmiah untuk dikongsi bersama

8. Menyediakan kolaborasi pembacaan buku

9. Elak bercakap dan membincang perkara peribadi semasa bertugas. Utamakan tentang pelajar dan tugas.

10. Mengajar dengan membudayakan P &P dalam 3 aras


Kepada pelajar

1. Bukukan jawapan terbaik pelajar setiap tahun untuk dikongsi dengan pelajar lain juga sebagai penghargaan kepada pelajar cemerlang.

2. Catat prestasi pelajar dan memberi cadangan kepada penambahbaikan prestasi pelajar

3. Sediakan surat maklumat kepada ibubapa tentang prestasi pelajar kepada ibubapa

Kepada Cikgu Sani
Terima kasih banyak atas tunjuk ajar. Sekiranya sampai ke blog ini, mohon betulkan jika ada silap faham penulis tentang tips ini
 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top