Dairi Maulud Di Paitan

Buat julung kalinya, penulis berpeluang berkunjung ke daerah Kecil Paitan yang terletak dalam daerah Beluran. Perjalanan ke sana agak jauh dengan tempat penulis tinggal, jauh juga dengan Beluran. Kami terpaksa melalui jalan Sapi-Nangoh, jalan yang agak sunyi daripada kenderaan.

Penulis dibawa oleh Guru besar SK Kabuluh, Cikgu Zaini dan bermalam di rumah Guru SK Kabuloh. Setiba kami di sana, waktu maghrib telah tiba. Penulis dan Cikgu Zaini bergegas ke masjid berdekatan selepas membersihkan diri. Jadual kuliah maghrib untuk penulis telah diatur bersama guru-Guru SK kabuluh dan masyarakat kampung tersebut. Agak ramai juga. Kami dihidangkan dengan jamuan nasi selepas ceramah tersebut. Sempatlah berkenalan dengan guru-guru dan penduduk kampung Kabuluh yang rata-rata berbangsa Sungai.
disimpang Paitan; bersiap untuk berarak

Esoknya, dalam jam 7.00 pagi, penulis dibawa oleh Ust Mazla ke tempat sambutan maulud. Sudah siap disana Pegawai daerah Paitan dan para pembesar menunggu ketibaan ADUN Sugut, YB Suriady Kayong. Penulis diperkenalkan kepada DO, Ketua Anak negeri dan JKK Paitan.

YB tiba bersama datinnya, kami berarak sejauh lebih kurang 1.5 kilometer daripada simpang Paitan ke Dewan Banbangan. Pasukan Salawat dipimpin oleh Ust Fakruhisyam dari SK Kabuloh dengan menggunakan kereta Jabatan Penerangan. Kanak-kanak dilihat lebih seronok apabila berlari untuk sampai lebih awal. Rombongan Yb pun dipintas mereka. Dari kejauhan kumelihat, keringat Yb dan Do juga membasah baju mereka....hehe.. ok juga penduduk Paitan ini menguji ketahanan YB mereka.

kami tiba di dewan baru kg Bambangan. Pengisian maulud turut diselitkan dengan bacaan Al-Quran, nasyid dan ucapan-ucapan termasuk ucapan perasmian oleh Yb Suriady Kayong. Agak panjang ucapan Yb Suriady yang menyentuh tentang maulidur Rasul dan konsep 1 Malaysia.

Ceramah maulid penulis berlangsung lebih kurang sejam lebih. Ceramah berkitar tentang personaliti Rasulullah dan kasih sayang baginda kepada ummahnya. Penulis turut mengait personaliti Rasulullah dengan masyarakat setempat. Pujian harus diberikan kepada penduduk paitan sekalipun hujan lebat yang sedikit menganggu bunyi ceramah, mereka tetap menunjuk minat kepada isi ceramah.

Penyampian hadiah kepada pertandingan sepanduk tercantik, kontigen teramai, tokoh maulidur rasul dan sebagainya turut memikat penonton.

Seusai program, kami dibawa ke Pejabat Urusetia daerah Paitan untuk jamuan. Di sana penulis sempat berkenalan dengan kakitangan Pejabat urusetia yang berasal dari Kinabatangan dan Polis (SB) berasal dari Kelantan yang telah berkhidmat 25 tahun di daerah Beluran.
Kebetulan baju berwarna sama dengan Yb Suriady Kayong

Alhamdulillah, selamat tiba dekat maghrib dirumah. juga dihantar oleh Guru besar SK kabuluh, Cikgu Zaini yang dikenali dengan Ustza Zaini kerana kewarakan beliau. Terima kasih kepada semua diatas perkenalan yang singkat tetapi cukup bermakna untuk diri penulis dan kerja dakwah.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top