Pengurusan Kawalan Kelas semasa P&P

Saya seringkali lupa nama pelajar dan kekerapan tidak hadir memberi masalah yang besar kepada saya untuk mengingati pelajar dan latar belakangnya. saya baru mencuba dengan menggunakan kaedah saya sendiri iaitu menggunakan lembaran kawalan yang digunakan setiap kali masuk mengajar.

Hanya sekadar perkongsian untuk mengenalpasti tahap pelajar dan sedikit sebanyak mendapat maklumat daripada guru-guru yang mengajar subjek yang sama.

Saya mohon perkongsian ini dikomen untuk penambahbaikan kita bersama, apa lagi kepada saya yang sedang bertatih untuk mencari keseronokan dan kepuasan dalam berkerja.

Pengurusan kawalan kelas yang hendak dikongsi ialah dengan sentiasa mencatat dan mengemaskini maklumat-maklumat berikut:-

a. Untuk Pelajar

i. Senarai Kehadiran Kelas pendidikan Islam

i.i hanya murid yang ada di dalam kelas sahaja dikira hadir untuk kelas pendidikan Islam sekalipun mereka hadir tetapi terlibat dengan kokurikulum dan sebagainya. Tujuan untuk melihat jumlah sebenar pelajar berada di dalam kelas dan kesungguhan mereka mengulangkaji pelajaran jika sekiranya tidak berada di dalam kelas

i.ii Tarikh kelas berlangsung dicatat. Sebaiknya kertas kehadiran itu dibuat 4 bulan untuk setiap helaian kertas

i.iii. Sentiasa dibawa ke dalam kelas dan diambil sebelum P &P berjalan

i.iv Maklumat tersebut perlu dibawa berbincang dengan pihak terbabit sekiranya perlu kepada penambahbaikan

iv. Maklumat ini boleh digunakan sebagai salah satu bukti sekiranya berlaku penurunan % kelulusan atau sebarang masalah yang berkaitan pelajar.


ii. Rekod Penghantar Hasil Kerja/ Nota Pelajar

ii.i Mengenalpasti kekerapan pelajar yang menghantar hasil kerja/ nota/ latihan kepada guru untuk diteliti.

ii.ii Sila catatkan nama pelajar, tarikh hantar, jenis hasil kerja dan juga komen

iii. Maklumat Pelajar

Guru sering tersasar dalam bertindak lantaran tidak mengenal betul latarbelakang dan bebanan yang pelajar pikul. Justeru itu, kita cuba buat begini..

iii.i Catatkan kegiatan kokurikulum mereka seperti pasukan Beruniform, Persatuan/kelab dan sukan permainan yang mereka sertai. - Tujuan- mengetahui tahap kesibukan pelajar dan komitmen mereka kepada sekolah.

iii. ii Latar belakang keluarga pelajar seperti pekerjaan ibubapa, pendapatan, alamat dan bilangan adik beradik - Tujuan untuk mengenalpasti tahap sosioekonomi dan latar belakang pelajar terutama bagi kami sekolah pendalaman yang faktor kepayahan hidup banyak menjejaskan kualiti pembelajaran.

kita sambung kemudian... belum habis lagi. kena ke kelas ...

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top