Cuti Menghampiri, PeperiksaanJadi Keutamaan

Cuti pertengahan tahun sedang menghampiri masa warga sekolah dalam suasana peperiksaan Pertengahan Tahun sedang berjalan. Sekalipun sudah berada dai penghujung, ianya tidak boleh dipandang entang kerana ianya masih jauh untuk berakhir. Peperiksaan yang sebenar ialah peperiksaan Awam yang akan menentukan hala tuju masa depan pelajar selepas ini. Peperiksaan ini hanyalah sebagai pendedahan untuk menguji tahap kesediaan dan kefahaman pelajar terhadap pelajaran yang telah dilalui.
Tekun menjawab soalan peperiksaan

Cuti bukanlah bermakna masa untuk berehat dan bersantai. Cuti hanya sekadar memberi kesegaran motivasi, semangat dan melengkapkan diri dengan kekurangan dan kelompongan pelajaran yang telah dilalui hampir setengah tahun.

Ketinggalan pelajaran kerana kesihatan, terlibat dalam aktiviti ko kurikulum, masalah peribadi dan sebagainya mesti diselesaikan dalam cuti persekolahan. Kelas tambahan barangkali perlu dipenuhi kerana diruang inilah adanya ruang-ruang kosong yang ditinggalakn oleh pelajar yang tidak terlibat dengan peperiksaan awam. Kesesakan kelas selama ini boleh dikurangkan dalam musim cuti. Apa pun bagi pelajar yang akan balik bercuti di kampung-kampung pendalam, hati-hati dalam perjalanan dan berilah sumbangan kepada ibubapa, keluarga dan masyarakat kalian setelah sekian lama meninggalkan kampung halaman untuk menuntut ilmu demi sebuah perjuangan. Perjuangan mengangkat maruah dan martabat keluarga, bangsa dan negara. Siru ala barakatillah.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top