Al-KHALIQ DAN AL-MUSOWWIR


 Allah SWT mempunyai 99 nama sebagaimana yang terdapat di dalam al_Quran dan hadis. Lihat video ini untuk memudahkan kita mengingati nama -nama Allah. 


1. al-khaliq dan dan al-musowwir ialah dua nama Allah SWT seperti dijelaskan dalam surah al-Hasyr, ayat 24.

2. AL-KHALIQ menunjukkan Allah SWT Maha Mencipta makhluk daripada tiada kepada ada mengikut kehendakNya seperti yang telah ditakdirkannya dengan sempurna.

3. Bukti Allah SWT sebagai al-Khaliq:-

a. Proses penciptaan manusia disebut dalam al-Quran sejak zaman rasulullah SAW dan proses ini diakui benar oleh ilmu sains moden.

b. Tiada manusia yang mampu mencipta sesuatu yang dapat menandingi ciptaan Allah walaupun menggunakan teknologi moden.

c. Allah mencabar supaya manusia bersatu untuk mencipta seekor lalat, pasti lalat juga tidak akan mampu dicipta oleh makhluk.


AL-MUSOWWIR 

1. Maksud : Allah SWT Maha Mencipta makhluk dengan pelbagai rupa dan identiti yang tersendiri tanpa berpandukan sebarang contoh sebelumnya.

2. Bukti Allah SWT al-Musowwir ialah :-

a. kepelbagaian rupa manusia. Rupa luaran seperti wajah, warna kulit, jantina dan bangsa menjadikan setiap individu berbeza

b. Identiti dalaman.manusia yang berbeza menjadikan manusia unik dan tidak dapat ditiru . Kejadian mata, cap jari, jenis darah dan DNA  terlalu unik.

c. Keunikkan ciptaan manusia ini telah melahirkan penciptaan teknologi yang berupaya mengenali identiti dalaman manusia melalui penggunaan imbasan retina mata, cap jari dan pengecaman DNA.


PERANAN MANUSIA UNTUK MENGOLAH DAN MENEROKA CIPTAAN ALLAH SWT

1. Manusia berperanan untuk menyelidik dan meneroka keajaiban ciptaan Allah SWT.

2. Allah mengurniakan akal kepada manusia membolehkan manusia mampu menjadi penyelidik dan berperanan untuk mereka mencipta sesuatu yang lebih kuat, pantas dan bernilai

3. Menyelidik dan meneroka merupakan fardu kifayah. Umat Islam tidak boleh berterusan menjadi pengguna dan pembeli selama-lamanya. itulah sebabnya, kita mestilah menyumbang idea dan tenaga bagi menghasilkan penyelidikan.

3. Melalui penyelidikan, manusia mampu mengubah ciptaan Allah SWT bagi menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi dalam kehidupan. manusia mampu memunafaatkan ciptaan Allah seperti besi yang diubah menjadi klip kertas dan penyangkut baju.

4. Menggabungkan dua bahan seperti besi dan plastik untuk menghasilkan kenderaan seperti kereta dan kapal terbang.

5. Mencipta sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar seperti karbon hidrat, zink, selenioum, folat dan zat besi. Bahan- bahan ini dapat dimunafaatkan untuk kecerdasan minda dan emosi serta kecergasan tubuh badan.


AKTIITI DICADANGKAN

1. Pertandingan fotografi gambar pemandangan alam yang menarikdan kongsikan di media sosial dan tulis kata-kata yang mampu mendorong pembaca berzikir dan berdoa.

2. Video dokumentari tentang kejadian

3. Tulisam khat

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Reka Cipta iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top